Co robić jeśli transakcja kartą płatniczą zostanie odrzucona?

Transakcje kartami płatniczymi są obecnie bardzo popularne i szeroko wykorzystywane zarówno w małych sklepach internetowych jak i w świecie realnym. Stosunkowo często może zdarzać się również odrzucenie płatności która wynika z różnych powodów. W tym tekście podpowiadamy, co zrobić jeśli zetkniemy się z odrzuceniem transakcji i co może być tego powodem.

Nie panikuj, sprawdź powód

Pierwszą podpowiedzią jaką należy udzielić osobie która zetknęła się z odrzuceniem płatności kartą płatniczą jest to, aby nie panikowała. Zapewne odrzucenie płatności ma prozaiczny i prosty powód, który możemy dostać łatwo naprawić. Odrzucenie transakcji nie oznacza automatycznie dużych kłopotów, okradzenia nas czy innych bardzo negatywnych sytuacji. Przede wszystkim powinniśmy skupić się na logicznym myśleniu i sprawdzeniu kilku elementów. W zdecydowanej większości przypadków już po krótkiej chwili odkryjemy dlaczego nasza transakcja została odrzucona i będziemy mogli kontynuować zakupy.

Sprawdź limit karty

Jeśli nasza transakcja kartą płatniczą została odrzucona, przede wszystkim powinniśmy sprawdzić limit karty płatniczej, jaki jest aktualnie ustawiony. Przeważnie karty płatnicze mają ustawione domyślnie limity transakcji miesięcznych i dziennych, a także wysokość pojedynczej transakcji. Najczęściej nie zdajemy sobie z tego sprawy do momentu pierwszego odrzucenia płatności kartą. Aby sprawdzić limit karty, możemy zalogować się do naszej bankowości mobilnej czy internetowej, a także udać się do banku. Powinniśmy ustalić limity w taki sposób, aby realnie odpowiadały naszym codziennym zwyczajom zakupowym. Dzięki temu nasze środki na koncie będą chronione przed kradzieżą jeśli karta dostanie się w niepowołane ręce, ale z drugiej strony będziemy mogli komfortowo regulować wszystkie płatności. Posiadając aplikację bankową w telefonie, limity te będziemy mogli zmienić praktycznie od ręki nawet w sklepie w galerii handlowej.

Sprawdź saldo

Drugim bardzo prozaiczny potem odrzucenia płatności kartą o którym musimy pomyśleć gdy doszło do takiego zdarzenia, jest brak środków na koncie. Przeważnie robiąc zakupy przy pomocy karty płatniczej, nie sprawdzamy po każdej transakcji salda, jakie aktualnie posiadamy. Często robimy to okresowo np. co tydzień lub przy wpłatach pieniędzy na konto. Płacąc jednak kartami, równie często wydajemy środki bez jakiejkolwiek kontroli. W takim przypadku możemy wydawać dużo większe sumy aniżeli nam się wydaje, co będzie prowadziło do braku pieniędzy na koncie. W konsekwencji w pewnym momencie możemy próbować zapłacić kartą za zakupy, nie posiadając już gotówki na koncie. Jeśli zatem nasza transakcja została odrzucona, przede wszystkim powinniśmy zalogować się do aplikacji bankowej i sprawdzić stan naszego rachunku. O ile istnieje taka możliwość, możemy ustawić powiadomienia o niskim saldzie konta, gdzie po obniżeniu się go do pewnego poziomu zostaniemy ostrzeżeni powiadomieniem lub sms-em.

Sprawdź czy karta nie jest uszkodzona

Kolejnym powodem dla którego nasza transakcja kartą płatniczą może zostać odrzucona, jest uszkodzenie fizyczne karty płatniczej. Choć są to bardzo wytrzymałe akcesoria, codziennie poddawane są wyginaniu, naciskowi czy wielu uderzeniom. Karty płatnicze, mogą zatem uszkodzić się na różne sposoby. Przede wszystkim może być to rozmagnesowanie tradycyjnego płaska magnetycznego, a także przetarcie się chip-u czy przełamanie anteny służącej do płatności zbliżeniowych. Jeśli na naszym koncie posiadamy środki oraz nie jest nałożony limit transakcji, to właśnie w tym kierunku powinniśmy sprawdzić naszą kartę płatniczą. Warto spróbować dokonać transakcji inną metodą np. zbliżeniowo lub na PIN, a także sprawdzić działanie karty kredytowej na stronie https://www.informacjakredytowa.com/karty-kredytowe/. Aby zapobiegać takim sytuacjom, po pewnym czasie użytkowania karty jeśli widzimy, iż jest sfatygowana, powinniśmy profilaktycznie ją wymienić. Dzięki temu zaoszczędzimy sobie braku dostępu do karty kiedy zamówimy wymianę dopiero w momencie gdy się zepsuje i będziemy musieli oczekiwać na nią ok. kilkunastu dni.

Zapytaj sprzedawcę o sprawność terminala

Kolejnym krokiem, który powinniśmy wykonać przy odrzuceniu naszej transakcji kartą gdy mamy pewność, iż wina nie leży po naszej stronie jest zapytanie sprzedawcy o poprawność działania terminalu. Są to sprzęty działające praktycznie non stop i intensywnie eksploatowane. One również, mogą zepsuć się lub stracić zasięg w trakcie dokonywania transakcji. Jeśli zatem mamy pewność, iż nasza karta płatnicza działa poprawnie, powinniśmy poprosić sprzedawcę, aby sprawdził czy terminal ma zasięg, jest zalogowany do systemu, a także czy nie został uszkodzony.

Elementem na który uwagi nie zwraca wiele osób jest również obsługiwany typ kart przez konkretne terminale płatnicze. Przeważnie uważamy iż wszystkie karty płatnicze pasują do wszystkich terminali, co jest jednak błędnym myśleniem. Jedynie w większości wszystkie karty będą akceptowane na wszystkich terminalach, ale istnieją również terminale, które nie akceptują kart konkretnych wydawców np. Visa czy American Express lub kart wirtualnych którymi płacimy poprzez telefon z modułem NFC. Warto zatem zapytać sprzedawcę o taki element transakcji.

Błąd płatności internetowej

Płacąc kartami płatniczymi również w internecie, możemy spotkać się z odrzuceniem płatności. Może ona być również spowodowana standardowymi problemami takimi jak limit płatności czy brak odpowiednich środków na koncie. Dodatkowo jednak w sieci powinniśmy wziąć pod uwagę kilka elementów, które również wpływają na odrzucenie płatności.

Przede wszystkim powinniśmy upewnić się czy dany system odbieranie płatności obsługuje karty wirtualne, co nie jest wcale takie oczywiste w internecie. Dobrym pomysłem jest również upewnienie się, co do wiarygodności systemu odbierania płatności. Często przestępcy tworzą fikcyjne sklepy internetowe jedynie po to aby na wyłudzić od nas dane naszej karty płatniczej, które będziemy wpisywali podczas finalizowania zakupu. W takim wypadku zostaniemy poinformowani o odrzuceniu transakcji, gdyż przestępcy nie będą chcieli odbierać realnych środków z naszej karty. Należy zatem sprawdzić zieloną kłódkę obok adresu jeśli nie zrobiliśmy tego przed wpisaniem danych z karty. Należy także sprawdzić renomę sklepu, jego komentarze w internecie, a także upewnić się czy dany sklep internetowy naprawdę istnieje np. na forach internetowych czy w social mediach. Powinniśmy również upewnić się czy płatności z konkretnych państw są dozwolone, a także czy transakcja może być wykonana naszą walutą.

Zostaw odpowiedź